Zoeken in deze blog

maandag 11 februari 2013

ER WAS EENS ...


Cher Philippe,
Once upon a time
Er was eens
Il était une fois
Es war einmal
C’era una volta
Erasne una vez
Era uma vez
De var engang
Det var en gang

OPGEDRAGEN AAN KONIJN NERO

Sneeuwkonijn beland, gestrand
in mijn winterhaventuin.
Oh zo heetgeblakerd dat het zwart
haast niet meer opvalt tussen al dat wit en grijs.
Hij toont mij de bevroren spiegel van mijn eigen zijn

Hij graaft een hol als een mol,
een nieuw en oh zoveelste onderduik-
adres tegen de wreedheid van de wereld,
tegen de onverbiddelijkheid der menselijke ontijden,
tegen het ijs van keizer Nero en het groot gelijk
van vader onderbuik en moeder draagt de broek.

Hij nodigt mijn wilde katten uit
om samen met hem te slapen
tussen bladeren, takken en boomresten.
Geen stress ontstaat er tussen deze 3vuldigheid.
Geen woede, haat of oorlog.
Hoogst een aarzelende pootaanslag.
Met speels hooigedaver bouwen zij samen
hun heidense kathedraal vanachter in de tuin.
Ik ben hun priester niet, mijn kruis wordt gruis.
Ik leg mijn boetekleed met liefde af.
In de nacht stoeien wij naakt en samen in de kou.
Ik smeek hen om mij aan te leren
hoe ik vacht kan groeien,
hoe pels en haar en een nieuwe broodnodige onderhuid.
Zij lachen naar mijn vette buik.
Zij lachen met mijn onwetendheid.
Hebde dat niet op school geleerd, menneke toch,
ge hebt dat niet nodig vriend, copain, kameraad
Vermeulen
Je draagt reeds als het zwoerd en zwaard
dat essentieel is voor het uitroepen
van onze internationale dierenrepubliek.

Een spook waart door Europa, fluit ik tussen tanden.
Tof lieke, giechelen Nero en Buzz en Tarantino.

GV, 10-11 februari 2013

Geen opmerkingen:

Een reactie posten